RIVM wil dat podcastduo valse beweringen over Jaap van Dissel rechtzet | Media

Het RIVM wil dat podcastmakers Yves Gijrath en Erik de Vlieger publiekelijk duidelijk maken dat hun beweringen over Jaap van Dissel niet kloppen. Dat bevestigt een woordvoerder van het gezondheidsinstituut na berichtgeving in de Volkskrant. Het podcastduo zegt dat de RIVM-directeur in het geheim ruim 750.000 euro heeft ontvangen.

Dat geld zou afkomstig zijn van Stichting Open Nederland, de organisatie achter Testen voor Toegang. De podcastmakers suggereren dat de RIVM-baas het geld heeft gekregen om ervoor te zorgen dat de samenleving langer gesloten zou blijven.

De Vlieger en Gijrath hadden deze beweringen “nooit als betrouwbare informatie mogen verspreiden”. Er bestaat volgens de RIVM-woordvoerder “geen enkele grond voor de gedane valse beschuldigingen”.

De woordvoerder vindt het “bijzonder kwalijk dat de makers van de podcast lasterlijke verzinsels hebben verspreid over Jaap van Dissel. Dat terwijl ze weten dat hij al geruime tijd het onderwerp is van ernstige, beschadigende, valse beschuldigingen. Dit heeft zoals bekend grote gevolgen gehad voor zijn veiligheid en privéleven.”

De podcastmakers hadden volgens het RIVM eenvoudig kunnen vaststellen dat hun beweringen niet klopten. Ook hebben ze geen hoor en wederhoor toegepast. Zo zou het RIVM pas vrijdag vragen hebben ontvangen via een advocaat van Gijrath en De Vlieger. “Veel te laat”, zegt de woordvoerder.

Het instituut zegt nog niet welke vervolgstappen worden genomen als het podcastduo weigert de uitspraken te rectificeren. Dat hangt van de reactie van Gijrath en De Vlieger af.

Vergelijkbare artikelen

Meest populair